Tuesday, August 10, 2010

Leikki ja palkka

Mua on alkanut kiinostamaan kunnolla koirien eri viettialueet, miten niitä hyödynnetään palkkauksessa. Oikein himoan lisää tietoa ja taitoa. Kirjoja on luettu ja videoita katsottu. Jos se vanha koirakin oppii uutta niin kai se vanha mammakin?

Tavoite: Oppia palkkaamaan koira oikein. Oppia halintaa korkeassa vietissä. Ryynille tehdään käyttömalin saalisleikit!

Aloitin alkukesästä Salme Mujusen luennolla. Olin jo lukenut Saalisvietti-kirjan ja aloitellut Ryynin kanssa kahden lelun leikkiä. Jotenki leikki tuntui jo silloin ihan turhan mekaaniselta ja jäykältä. Tuntui, ettei Ryyni syty tarpeeksi leluun, vaikka toistoja oli kohtuulliusesti.

Viime viikolla Annakaisa Loirin mielenkiintoinen luento leikillä palkkaamisesta. Ryyni sai kehuja innosta ja saalisvietistä. Mulle Ansku muistutti, ettei koulutuskentällä päde sama "kuri" kuin muualla. Saa riekkua, koiran pitää haastaa ohjaajaa leikkiin ja olla röyhkeä. Pelkästään asennemuutoksessa riittänyt pureskeltavaa. Autoritäärisyys pitää jättää ja luvan kanssa hullutella! Salmen puritaaniseen leikkiin verrattuna Anskulla oli fiksuja ajatuksia kontrolloidusta leikistä. Korkeassa vietissä hallintaa!

Eilen taas käännettiin uusi sivu. Koiraharrastus-vuosia mulla takana kohta 17 ja vasta nyt alan oikeasti ymmärtämään yhtään mitään koiran palkkaamisesta. Jotenkin säälittävää? IPO-puolelta MM-tason Sari Niiranen ja Esko (?) pitivät intensiivisen ja havainnollistavan session.
Miten pentu sytytetään lelulle. Siis oikeasti sytytetään, silleen että penneli menee sekaisin ja haluutahtoo hulluna lelua. Miten pennun itseluottamusta vahvistetaan. Miten yhteistyöstä saadaan kaikki irti. Miten nostetaan viettiä ja hallitaan sitä.

Mun ja Ryynin suhde on ok. Koira tarjosi jo nyt toimintaa lelulla. Mun pitää olla rennompi ja hullumpi (no toi on helppoa :))!

Mekaaniset toistot, tekniikka matalassa vireessä ruokapalkalla (jotain oon siis tehnyt Ryynin kanssa oikeinkin). Rinnalla leikkimistä kentällä, leikit hyvin lyhyitä, intensiivisiä, hetsaavia. Leikeissä pitää tulla hiki! Kun koira kiinni lelussa, koko ajan myötäillään, koira saa vetää löysät, koira voittaa aina.

Mulla ollut ihan liian pitkäkestoisia leikkejä. Ryyni tarvii enemmän sytyttelyä ja vähemmän itse purua. Lelu vaikka ohuella kumirenksulla pinsettiotteeseen, että ohjaajalla pysyy tuntuma ja pentu saa oikeasti voittaa itse purutilanteessakin joka vedolla.

Harmittaa, että kaikesta tiedosta huolimatta olen leikillä kuitenkin kuormittanut Ryynäriä. Se leikkii ja taistelee ok, mutta ihan liian matalassa vireessä. Eilen sain neuvoja, miten edetä, ihan askel askeleelta. Sain eilen myös viisaan ohjeen: "Lue vähemmän niitä koirakirjoja ja lue enemmän omaa koiraasi!"

Voisin jatkaa loputtomiin aiheesta, mie kai oon nyt syttynyt;)

P.S. Maria järkkää marraskuussa seminaarin, johon Sari tulee luennoimaan. Lämmöllä suosittelen kaikille koiraharrastajille!!!

1 comment:

Manna said...

Voi Ryyni, miten ihanaa, että sulla on "rento ja hullu" emo... onnentyttö! Mulla taitaa olla vaan jäykkä ja tosikko :D Tsemppiä treeneihin!

ps. jotain kovin tuttua on tuossa edellisen postauksen kuvassa :)